Kolding Sydbane KS M3 

Kolding Sydbane KS M3 

Det var en rigtig dejlig sommereftermiddag med fantastisk vejr, da jeg blev kontaktet af en god ven, som var i gang med at bygge et lokomotiv i H0-skala. Resultatet skulle vises frem på et modul, og efter ankomst, blev der sat op et modul ude i haven, hvor lyset er langt bedre end det kunstige lys indenfor.

Vi blev enige om, at lokomotivet gerne måtte vises her på siden, ledsaget af en kort fortælling om maskinen.

Forbilledet

Det dieselelektriske lokomotiv blev bygget hos Vogn fabrikken Scandia i Randers og leveret til Kolding Sydbane i 1933, hvor det fik betegnelsen M3. Lokomotivet kørte på strækningerne, Kolding–Hejlsminde og Kolding–Vamdrup, og blev anvendt til alle typer tog frem til 1948.
Et motorhavari satte dog en stopper for driften, og året efter blev maskinen solgt til Ebeltoft–Trustrup Jernbane uden motor.

Her fik den monteret en ny motor, hvilket ændrede udseendet en smule, da køleren på taget blev fjernet. Hos ETJ fik lokomotivet betegnelsen M4, og det forblev i drift dér frem til 1968, hvor det blev solgt videre til Randers–Hadsund Jernbane (RHJ) til brug ved skinneoptagning.

Lokomotivet blev til sidst ophugget i Randers i 1973.

Modellen

H0-modellen af KS M3 er et byggesæt fra Freja, som ejeren selv har samlet. Der er indbygget en DCC-dekoder, og modellen kører rigtig fint.

På fotoet ses modellen opstillet på et modul sammen med et par Hobbytrade Q-vogne på krogen for at illustrere et kort godstog på Kolding Sydbanen.

Selvom banen i virkeligheden ikke var anlagt i skærver, men i sand, giver opstillingen et godt indtryk af, hvordan det kunne have set ud, dengang KS M3 var i drift. 

Kolding Sydbane godstog med KS M3 som trækkraft. Lokomotivet trækker tre DSB QR-vogne fra Hobbytrade, sæt nr. 39003.

Det har været en stor fornøjelse at se KS M3 genskabt i H0 som et stykke levende jernbanehistorie.
Modellen viser med stor detaljerigdom, hvordan en dansk dieselelektrisk lokomotiv kunne have taget sig ud på Kolding Sydbanen i 1930’erne og 40’erne.

En stor tak til ejeren for at dele både modellen og historien bag.